Social media wordt veelal ingezet bij marketing. Het is een interactieve vorm van communiceren met de doelgroep. De social media wordt dan ook vaak ingezet om marketing- en communicatiedoelstellingen te realiseren. De ervaring heeft uitgewezen dat het een zeer goede manier is om het gesprek met de doelgroep aan te gaan. Hoe wordt social media ingezet in de marketing?
Wat is social media?
De term is alom bekend. Maar voor de leken onder ons: social media zijn online – en laagdrempelige – platforms waar mensen met een account hun eigen content kunnen verzorgen. Hierbij is er geen professionele partij betrokken. Mensen kunnen persoonlijke zaken delen met vrienden, kennissen, familie en andere bekenden. Denk aan het delen van een berichtje op een tijdlijn (Facebook), foto (Instagram en Facebook), video’s en andere zaken. Andere mensen zien dit en kunnen dit liken of hierop reageren. Voorbeelden van dergelijke platforms zijn Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat en LinkedIn. Deze laatste is een voorbeeld van een platform wat vooral zakelijk gericht is.
Inzet van social media om marketing te versterken
Door de inzet van social media proberen bedrijven meer merkbekendheid- en voorkeur te creëren. Maar dat niet alleen. Ook klanttevredenheid, loyaliteit en kortere lijntjes spelen hier een belangrijke rol bij. Facebook wordt bijvoorbeeld door veel mensen tegenwoordig ook gebruikt om vragen te stellen en informatie te vergaren. Hierdoor kunnen bedrijven op een laagdrempelige en gemakkelijker manier met de klant communiceren. Indien social media goed wordt ingezet, kan het voor bedrijven zelfs winstgevend zijn. Belangrijk hierbij is dat er een goede social media strategie wordt opgezet.
Wanneer een succes?
Er zijn een aantal zaken waarmee het succes van social media marketing samenhangt. Alle crossmediaproducten moeten namelijk goed worden ingezet en in elkaar overlopen. Integratie is hierbij belangrijk. De marketingactiviteiten moeten met elkaar samenwerken. Zoals de website, nieuwsbrief, social media en andere zaken. Deze moeten in elkaar overlopen. Er moet een specifiek doel zijn en er moet iemand aangewezen – intern of extern – worden die deze taken op zich neemt. Vanwege het gebrek aan ervaring, capaciteit en ervaring schakelen veel bedrijven ook wel een social media bureau in, die ze adviseert en/of deze activiteiten op zich neemt.