We zijn tegenwoordig allemaal wel bekend met internetmarketing. Misschien wel zonder dat we het weten. Denk hierbij maar eens aan de advertenties die voorafgaand aan het afspelen van een filmpje van YouTube verschijnen, maar ook de nieuwsbrieven die we via onze mailbox ontvangen. Maar wat is internetmarketing nu eigenlijk? Hoe is internetmarketing ontstaan? Je leest het hier!
Een definitie van internetmarketing
Internetmarketing (ook wel digitale marketing, web marketing of online marketing) genoemd is een verzamelnaam voor verschillende activiteiten van bedrijven op het internet om hun marketing doelen te realiseren.
Opkomst internetmarketing
Het verleden
Waar vroeger adverteren via de krant nog gebruikelijk was, is internetmarketing nu de norm. De term internetmarketing werd voor het eerst gebruikt in de jaren 90. Echter werd internetmarketing al in de jaren 80 toegepast. De SoftAd Group, dat nu bekend staat als ChannelNet, ontwikkelde toentertijd advertenties voor autobedrijven. Lezers van tijdschriften ontvingen antwoordkaarten. Deze kon de lezer opsturen, waar ze een diskette met multimedia-inhoud voor terug ontvingen. Op de diskette werden diverse auto’s gepromoot en gratis proefritten aangeboden.
Het heden
Tegenwoordig is internetmarketing niet meer weg te denken uit onze samenleving. Een belangrijke reden voor het succes van internetmarketing is namelijk dat een grote groep consumenten bereikt kan worden. Aangezien sinds 1998 – toen het internet was vrijgegeven voor commercieel gebruik – steeds meer mensen toegang hadden tot het internet, konden dan ook steeds meer gebruikers bereikt worden via internetmarketing. Bedrijven gingen daarom adverteren op websites aan de hand van banners et cetera.
Dat tegenwoordig steeds meer gebruikers tijd op het internet doorbrengen en dat mensen aan de hand van verschillende apparaten toegang hebben tot het internet, maakt dat bedrijven de consument tegenwoordig nog beter kunnen bereiken via internetmarketing. Bovendien heeft de techniek niet stilgestaan. Dit laatste heeft ervoor gezorgd dat bedrijven de consument tegenwoordig nog gerichter kunnen bereiken. Het is via internetmarketing namelijk mogelijk om gericht te adverteren. Iets waar ze je in de jaren 80 nog voor zouden uitlachen!